تجهیزات کار در ارتفاع (بخش 1)

فهرست مطالب

تجهیزات کار در ارتفاع
تجهیزات کار در ارتفاع

وسایل ایمنی کار در ارتفاع شامل موارد زیر می باشد :

• كمربندهای ايمنی (Safety Belts) :

كمربندهای ايمنی از جمله تجهيزات بسيار متداول و ساده کار در ارتفاع جهت پيشگيری از سقوط به شمار می روند و برای محافظت در برابر سقوط کاربرد دارند. کمربندهای ایمنی باید حداقل ۱۰ برابر وزن استفاده کننده را تحمل نماید. اين لوازم از جمله تجهيزات پيشگيری از سقوط محسوب می شوند که به دليل محدود بودن محل اتصال به ناحيه كمر و احتمال وارد آمدن فشارهای شديد به كمر در انتهای مسير سقوط از ارتفاع و در نتيجه احتمال ايجاد آسيب به ستون فقرات،‌ از این تجهیزات استفاده می شود. 

• يراقهای ايمنی (Safety Harness) :

یراق (هارنس) های ايمنی فشارهای وارده در حين سقوط را علاوه بر كمر به تنه و شانه ها توزیع می کنندهمچنین  برخی از انواع به سينه و رانها نيز توزيع می كنند.این یراقها از تجهیزات کار در ارتفاع هستند که  از ايمنی بالاتری نسبت به كمربندهای ايمنی برخوردارند. نیروی مقاومت این یراقها حدود ۳۵ برابر وزن بدن کاربران است.

• لنيارد (Lanyard) :

لنیاردها طنابهای کوتاه و قابل انعطافی هستند که به یراق ها یا کمربندهای ایمنی متصل می شوند و قادرند انرژی ناشی از سقوط را در انتهای مسیر سقوط جذب کرده و در نتیجه ضربه وارده به فرد را کمتر کنند. این وسیله کار در ارتفاع بایستی مجهز به ضربه گیر (Shock Absorber) باشد تا ضربه (شوک) کمتری در انتهای مسیر سقوط به لنیارد و فرد وارد شود. دوبل بودن لنیارد در موقع جابجا شدن فرد در ارتفاع این کاربرد را دارد که فرد یکی از لنیاردها را باز نموده و به محل جدید متصل نماید در حالیکه لنیارد دوم هنوز متصل است و این ریسک ناشی از سقوط را کاهش می دهد.

• سخت افزار یا قسمتهای فلزی (Hard Ware) :

کلیه قسمتهای فلزی وسایل حفاظت در برابر سقوط و کار در ارتفاع، باید فاقد هر گونه تیزی و قسمتهای برنده باشند و توانایی مقاومت حداقل ۴۰۰۰ پوند (۱۸۱۵ کیلوگرم) را داشته باشند. این قسمتها D شکل هستند و روی کمربند ایمنی، یراق ها و قلابهای فنری لنیارد تعبیه شده اند.

• گیره ها (Grabbing Device) :

گیره (گرابینگ) ها از جمله وسایل جانبی تجهیزات کار در ارتفاع می باشند و  لنیارد یا کمربند ایمنی را به طناب نجات متصل می نمایند. گرابینگ ها اغلب آزاد بوده و در امتداد طناب نجات حرکت کرده و در موقع سقوط و یا در اثر حرکت ناگهانی فرد، بر روی طناب نجات قفل شده و حرکت متوقف می شود.

برای مشاهده بخش دوم مطالب تجهیزات کار در ارتفاع کلیک کنید

مطالعه سایر مقالات:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پیج اینستاگرام
مشاوره آنلاین